close
تبلیغات در اینترنت
effefe

effefe

کاربر مهمان، خوش آمديد ! ( ورود - عضويت ) درود به سایت تاریخ ایران از نگاهی دیگر خوش آمدید !

شنبه 30 تیر 1397

منوی اصلی
منوی اصلی
صفحه اول
تالار گفتمان

آرشيوی مطالب
نقشه سایت
درباره ی ما
انتقادات و پیشنهادات
ارتباط با ما



موضوعات
سلسله های پیش از ماد
آشور
ایلام
بابل
سومر
اکدی ها
دیگر سلسله های پیش از ماد
ماد ها
پادشاهان ماد
ایران در زمان ماد
هخامنشیان
شاخه دوم دودمان هخامنشی
کوروش
خشایارشا
کمبوجیه
داریوش کبیر
داریوش بزرگ به روایتی دیگر
دیگر پادشاهان هخامنشی
داریوش سوم
سلسله سلوکیان
سلسله سلوکی
دیگر پادشاهان سلوکی
سلوکیان در ایران
اشکانیان
پادشاهان اشکانی
ایران در زمان اشکانیان
دین در زمان اشکانیان
ساسانیان
اردشیر بابکان
پادشاهان ساسانی
ایران در زمان ساسانیان
جنگ های ایران با اعراب
پیشروی اعراب به مرزهای ایران
جنگ های مرزی
جنگ های بزرگ ایران با اعراب
فرجام ساسانیان
کیش زرتشتی
زرتشت
آتش در ایران باستان
ازدواج در ایران باستان
اوستا
جشن های ایران باستان
آناهیتا در ایران
طاهریان، آل بویه و آل زیار
طاهریان
سلسله آل زیار
سلسله آل بویه
صفاریان و سامانیان
صفاریان
سامانیان
فرمانروایی ترکان بر ایران
غزنویان
سلجوقیان
خوارزمشاهیان و حمله مغولها
ایلخانان
تیموریان
سلسله صفویه
شاه اسماعیل
شاهان صفویه
روابط ایران با اروپا (صفویه)
سلسله افشاریه و زندیه
افشاریه ظهور نادر
جنگ های نادرشاه
تغییر خوی نادر و قتل او
جانشینان نادر
زندیه و کریم خان
دیگر شاهان زندیه

پربازدیدترین مطالب
drrrrr بازدید : 15
ث بازدید : 15
5ry بازدید : 7
888 بازدید : 3
333 بازدید : 3
333333333333333333 بازدید : 3
dddddddddddddddddd بازدید : 3
0000 بازدید : 3
56556 بازدید : 0
effefe بازدید : 0
gggg بازدید : 0

پشتیبانی

پیغام کوتاه

نام :
وب :
پیام :
2+3=:
(Refresh)

نظرسنجی
محبوب ترین شخصیت تاریخ کل ایران؟















تبادل لینک

تبادل لینک هوشمند : برای تبادل لینک ابتدا مارا با عنوان تاریخ پارسی وآدرس http://www.ParsHistory.net لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد. (توجه داشته باشید که فقط سایت هایی که دارای پیج رنک 2 یا بالاتر هستند می توانند با ما تبادل لینک بکنند)

عنوان :
آدرس :
کد : کد امنیتیبارگزاری مجدد

لینک دوستان
ارسال لینک

نویسندگان
جمال حسینی (11)
مجید سلیمانی فرد (0)
test (0)
اطلاعیه سایت
banner ad

effefe
نویسنده : جمال حسینی

 

آمن هوتپ چهارم نام خود را به این دلیل عوض کرد تا آثا آیین مذهبی آمون خدای قدیمی را به کلی از بین ببرد. جانشین و داماد او نیز نام خود را از توتان خاتون تغییر داد تا بازگشت خدای قدیم را تثبیت کند و اصلاحات مذهبی انجام شده را خنثی نماید. شاید در سپاس به این اقدام توتان خاتون بود که مراسم باشکوهی جهت تدفین او برگزار گردید و وی را پس از مدت کوتاهی پادشاهی در دره شاهان دفن کردند و شاید اگر چنین نمی کردند دوره سلطنت او چندان طرف توجه قرار نمی گرفت. موقعی که او فوت کرد از عمر دورۀ پادشاهی میانه بیش از دو قرن باقی نمانده بود. این ها قرونی بود که پادشاهی میانه را به جز چند وقفه کوچک به اضمحلال نزدیک می کرد. کمی بعد پادشاهان کشیدند که سرزمین های از دست رفته را مجددا به دست آورند و بعضا نیز موفقیت هایی به دست آوردند امواج نصرت در مورد فلسطین پس و پیش می رفت و در یکی از موارد فرعون وقت، شاهزاده خانم هیتی را به همسری برگزیده و مانند پیشینیان او را جانشین خود کرد. با این همه هنوز دشمنان جدید بیشتری پیدا می شدند به طوریکه اتحاد با هیتی ها نیز نمی توانست در این زمینه تضمینی محسوب گردد.


اهالی دریای اژه در تلاطم و آشوب به سر می بردند و به قول مدارک مصری جزیره اژه تمام مردمانشان را مانند امواج خروشان به خارج سرازیر کرد و هیچ سرزمینی یارای مقاومت در مقابل آنها را نداشت. این دریا مردان نهایتا سرکوب شدند ولی درگیری آنها بسیار شدید بود. از سال ۱۱۵۰ پیش از میلاد علایم دال بر عدم سازماندهی در میان مصریان نیز به وفور مشاهده می شد. یکی از پادشاهان به نام رامسس سوم بر اثر سوء قصد در حرم خود به قتل رسید. او آخرین کسی بود که در عقب نشلندن امواج ویرانگر شکست های مصیبت بار دست به اقدامات موفقیت آمیزی زده بود. ما ار اعتصابات و ناآرامی های اقتصادی در دوره حکومت جانشینان او و نیز از غارت توهین آمیز قبور در تبس نشانه هایی در دست داریم. در حقیقت عصر امپراتوری مصر به آخر رسیده بود.
این سرنوشتی بود که هیتی و سایر امپراتوران یا به قول مصریان فرعونان پایان هزاره دوم پیش از میلاد نیز به آن دچار شدند. جهانی که زمانی صحنۀ بلامعارض شکوهمندی های مصریان بود اینک خود در احتصار به سر می برد. بسیاری از دلایلی را که منجر به سقوط مصر شد می یابد در این امر جستجو کرد. با این همه مقاومت در مقابل این احساس غیر ممکن است که پایان دوره پادشاهی جدید در حقیقت ناشی از ضعف هایی بود که از ابتدا وجود داشته است. خلاقیت تمدن مصری در انتها به نظر می رسید که به طور عجیبی با عدم موفقیت همراه شده بوده است. منابع عظیم کار انسانی که تحت فرمان صاحب منصبان برجسته خدمات کشوری تمرکز یافته بود تماما صرف ساختن بزرگترین قبور سنگی می شد که تا آن زمان جهان به یاد داشت. غایت استادی در کیفیت های بسیار بالا به کار رفته بود تا تنها، گورستان مرغوبی ساخته شود. اشخاص بسیار باسوادی وجود داشتند که به زبان پیشرفته و دقیقی تکلم می کردند و وسیله بی نظیری نیز مانند پاپیروس برای نوشتن در اختیار داشتند که در آنها فقط در متون و کتیبه ها استفاده می کردند. ولی این مخلوق با همه این امکانات هیچ گونه تفکر فلسفی یا مذهبی از خود برای بشریت باقی نگذاشتند. اینکه انسان در قلب این اقدامات بر جسته و درخشان احساس گونه ای سترونی و پوچی نکند مشکل است. صرف قدرت پایداری مصریان مایه حیرت آدمی است.
آنها برای مدت طولانی توانستند به حیات خود ادامه دهند و دست کم دو نشیب تند را از سر بگذرانند و بدون اینکه ظاهرا تغییری در احوالشان پدید آید به وضع قبلی خود بازگردند. از سرگذراندن خطر در مقایسی به این وسعت از نظر تاریخی توفیق بزرگی محسوب می شو. آنچه در هاله ابهام باقی می ماند این است که چرا مصر نتوانست به بقای خود ادامه دهد. در اواخر، حتی نیروی نظامی و اقتصادی مصر نیز برای دنیا - در مقایسه با نقاط دیگر تفاوت چندانی نمی کرد. مضافا اینکه تمدن مصر هرگز موفق نشد با موفقیت به خارج از مصر انتشار یابد.


البته در ازمنه اولیه تمامی تغییرات لجتماعی و فرهنگی کند و اغلب غیر محسوس بود. برای ما که به تغییر خو گرفته ایم درک قدرت درونی عظیمی که نظام های موفق اجتماعی در جهان قدیم داشته اند (و به مدد آن توانسته اند با موفقیت با محیط فیزیکی و ذهنی خود کنار بیایند) دشوار است. در آن زمان ها اعمال ابتکاری به مراتب کمتر و تصادفی تر از امروز بود. تاریخ در مصر باستان سرعت بیشتری داشت. البته این در صورتی است که با دوران پیش از تاریخ مقایسه شود. اگر ما در نظر بیاوریم که در گستره زمانی بین پادشاهی " منس " و " تحوتمس سوم " چیزی بیش از یک هزاره و پانصد سال (که با فاصله زمانی ما از بریتانیای رومی قابل مقایسه است) تغییرات در زندگی روزانه مردم چه قدر کم بوده است آن وقت به دلیل کندی سیر تاریخ در دوران مورد بحث پی خواهیم برد. نیروهای مربوط بهفن آوری و امور اقتصادی خیلی به کندی می تواند چنین فشارهایی را برای ایجاد تغیر (که نا به سادگی حاصل شده تلقی می کنیم) وارد کند.
در مورد تاثیر انگیختار معنوی باید گفت کهدر جامعه ای که تماما وقف کارهای روزمره و آماده شدن برای مرگ است معنویات انگیزه ای قوی نمی تواند باشد






چهار شنبه 15 / 01 / 1397 | 8 بعد از ظهر

ارسال نظر برای این مطلب

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی

تبلیغات

اطلاعات
آمار کاربران
افراد آنلاین : 1
اعضای آنلاین : 0
تعداد اعضا : 716

عضو شوید
ارسال کلمه عبور

آمار مطالب
کل مطالب : 11
کل نظرات : 239

آمار بازدید
بازدید امروز : 76 نفر
باردید دیروز : 11 نفر
ورودی امروز گوگل ورودی امروز گوگل : 0
ورودی گوگل دیروز ورودی گوگل دیروز : 0
بازدید هفته : 102 نفر
بازدید ماه : 245 نفر
بازدید سال : 291 نفر
بازدید کلی : 315,313 نفر

دانلود رایگان کتاب

دانلود رایگان کتاب
دانلود کتاب مقدس اوستا
دانلود شاهنامه PDF و صوتی
دانلود دیوان حافظ
دانلود هفت اورنگ جامی
دانلود مثنوی مولانا
دانلود کتابچه پارسی بگو
دانلود افسانه های سوئیسی
دانلود افسانه های مردم ایتالیا
دانلود افسانه های انگلیسی
دانلود رباعیات خیام
دانلود گلستان سعدی
دانلود پنج گنج نظامی
دانلود مجمع الدعوات کبیر


تاریخ جهان باستان

تاریخ جهان باستان 
مصر باستان 
بناهای تاریخی مصر 
پادشاهی مصر 
دوره پادشاهی جدید مصر 
سلسله قدیم و میانه مصر 
زوال امپراتوری مصر 
هنر و فن اوری مصریان 
زن در مصر باستان 
دین در مصر باستان 
چگونگی ساخت اهرام 
امپراتوری مقدس روم 
روم غربی 
روم شرقی 
چین باستان 
چین باستان 
جامعه اولیه چین 
چین در دوره شنگ 
پادشاهی چو در چین 
هند باستان 
هند اریایی 
تمدن اولیه هند 
مذهب اولیه هند 


پارسی بگو
Random Sentence w/Cookie script - Demo

سخنان بزرگان

مطالب تصادفی
عجایب هفتگانۀ دنیای جدید 

تبلیغات متنی


ما را در فیسبوک و توویتر لایک کنید


سایت تاریخ پارسی در شبکه ها اجتماعی

عضویت سریع
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی : * کد امنیتیبارگزاری مجدد

(ایمیلتان را وارد کنید)خبرنامه


امکانات
Flag Counter

آخرین اعضا

آرشیو مطالب

مطالب گذشته

0000 تاریخ : شنبه 29 اردیبهشت 1397

dddddddddddddddddd تاریخ : شنبه 29 اردیبهشت 1397

333333333333333333 تاریخ : شنبه 29 اردیبهشت 1397

333 تاریخ : شنبه 29 اردیبهشت 1397

gggg تاریخ : پنجشنبه 27 اردیبهشت 1397

56556 تاریخ : یکشنبه 16 اردیبهشت 1397

5ry تاریخ : جمعه 17 فروردین 1397

effefe تاریخ : چهارشنبه 15 فروردین 1397

888 تاریخ : چهارشنبه 15 فروردین 1397

drrrrr تاریخ : شنبه 25 شهریور 1396

صفحه اصلي | تالار گفتمان | ثبت نام در انجمن | تماس با ما | بازگشت به بالا
تاریخ ایران از نگاهی دیگر

تمامی حقوق مطالب، تصاویر و طرح قالب برای تاریخ ایران از نگاهی دیگر محفوظ است، نقل و استفاده از آنها در سایت ها غیر مجاز می باشد

بهترین حالت نمایش سايت با مرورگر اینترنت اکسپلورر و اُپرا هست

تاریخ ایران از نگاهی دیگر

تاریخ ایران از نگاهی دیگر

. تاریخ ایران از نگاهی دیگر

effefe

.

effefe